Handlingsregler för pistolskytteföreningar vid utfärdande av intyg för ansökan om vapenlicens.
Inriktningen skall vara att:
I första hand BEFRÄMJA TÄVLINGSVERKSAMHET.
I andra hand BEFRÄMJA TRÄNINGSVERKSAMHET.
Intyg om behov av vapen skall endast utfärdas till aktiva medlemmar enligt nedanstående:
- Ny medlem i föreningen tidigast efter 6 månaders aktivt medlemskap (=att regelbundet ha deltagit i föreningens tävlings- och träningsverksamhet) samt betalda föreningsavgifter.
- Första vapen i kaliber .22.
- Grovkalibriga vapen tidigast efter 12 månaders aktivt medlemskap.
- Medlemmen skall ha visat vilja att följa föreningens stadgar och utfärdade bestämmelser.
- Medlemmen skall ha visat intresse och haft förståelse för föreningsarbetet och på begäran t ex medverkat som tävlingsfunktionär eller hjälpt till med sysslor vid och runt skjutbanan, eller i övrigt ha visat ett aktivt intresse för föreningen.
- Medlem med tidigare vapenlicens och som flyttat över från en förening till en annan får tillgodogöra sig den tid (helt eller delvis) han/hon varit medlem i den första föreningen.
- Om tveksamhet råder beträffande personen i fråga eller behovet, kan föreningsstyrelsen vägra utfärda intyg beträffande behov. På begäran skall vägran motiveras.
- Den sökande skall inneha pistolskyttekortet.
- Intyget skall utfärdas av föreningens styrelse eller, efter delegation, av föreningens ordförande eller sekreterare. Utfärdade intyg bör dokumenteras i föreningens diarium. Intygen bör också, genom styrelsens försorg, skickas direkt till polisområdet.
Det är inte av primärt intresse att stödja den enskilde medlemmen till ett vapeninnehav som inte ä motiverat av ett klart behov.